Rendezvénynaptár
-
szeptember 9. 08:00 - december 14. 16:00
-
december 11.19:00 - 20:00
-
december 12.13:00 - 14:00
-
december 12.19:00 - 20:00
-
december 13.09:00 - 10:00
Időpont: 2021. szeptember 23. csütörtök 17:00
Helyszín: SZTE Bartók Béla Művészeti Kar - Fricsay terem
A Görög Sisters zongorakettős tagjai (Görög Noémi és Görög Enikő) Szabadkán születtek, ott jártak zeneiskolába, majd Belgrádban szereztek zongoraművészi diplomát Ninoslav Živković irányításával 2007-ben, illetve 2010-ben. A kettős mindkét tagja ugyanebben az intézményben szerzett doktori címet. Görög Noémi a szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karon tanít, Görög Enikő pedig a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karának oktatója.
Zongoraduóként 2004 óta koncerteznek együtt, napjainkra elsősorban ebben a formációban lépnek fel.
Repertoárjuk magában foglalja a négykezes és kétzongorás irodalom legjelentősebb alkotásait Bachtól Mozarton és Brahmson át Bartókig és Lutosławskiig. Különleges színfoltot jelent munkájukban a kortárs zeneszerzők műveinek és átiratainak műsoron tartása, melyek közül jó néhány kifejezetten az ő számukra készült.
Két CD-jük jelent meg.
2015-ben kiadott első lemezük Let’s Play címmel Mozart, Saint-Saëns, Bartók, Lutosławski négykezes és kétzongorás műveit tartalmazza. A CD-hez három rövidfilm is készült, amelyek igyekeznek a megszokottól némileg eltérő módon bemutatni Bartók Béla Mikrokozmoszának három tételét. A filmek a szélesebb zenekedvelő publikum számára készültek a szabadkai Electe egyesület kivitelezésében.
2018-ban Bayreuthban vették fel Let’s Dance című második albumuk anyagát, amely Ravel La Valse-ának kétzongorás szerzői változata mellett Csajkovszij, Barber, Brahms, Aleksandar Vujić és Milica Ilić műveit tartalmazza.
Gyermekhangversenyekkel 2015-ben kezdett foglalkozni a Görög Sisters formáció. A gyermekkoncertek műfajában jeleskedő rádiós műsorszerkesztővel, Lukácsházi Győzővel az első közös fellépésre a Bartók Rádió 6-os stúdiójában került sor, a BonBon Matiné sorozatban.
A Görög Sisters fontos feladatának tartja a kortárs négykezes és kétzongorás darabok bemutatását.
Aleksandar S. Vujić zentai származású szerb zeneszerző nagysikerű Szerb kólójának négykezes verzióját ennek a duónak dedikálta.
2017-ben Milica Ilić belgrádi zeneszerzőnő Daidalosz és Ikarosz legendáját feldolgozó Higher című zenés színdarabját szintén nekik ajánlotta. A zenés színpadi mű, a Görög Sisters vendégszereplésével Belgrádban került bemutatásra 2017-ben.
2021-ben Kecskés D. Balázs, Junior Prima-díjas magyar zeneszerző Partita címmel kétzongorás művet dedikált nekik.
A Görög duó számos díjban és elismerésben részesült rangos megmérettetéseken:
2020 Bécs, Ausztria: a Wiener MusikSeminar zenei versenyének Grand Prix díja
2019 Coimbra, Portugália: Zongorista világtalálkozó – I. díj
2018 Salzburg, Ausztria: a Mozarteum Nemzetközi Nyári Akadémiájának díja
2018 Sardoal, Portugália: Nemzetközi zongoraművész találkozó – I. díj
2017 Bukarest, Románia: Szörényi Zsuzsanna nemzetközi duó verseny – Finálé
2016 Pörtschach, Ausztria: 23. Johannes Brahms nemzetközi verseny – II. díj
2010 Oslo, Norvégia: Edvard Grieg nemzetközi zongoraverseny – III. díj és különdíj Bartók Béla: Hét darab a Mikrokozmoszból két zongorára című művéért
2008 Belgrád, Szerbia: Davorin Jenko nemzetközi verseny – kiemelt I. díj
2002 Róma, Olaszország: Római nemzetközi zongoraverseny – III. díj
A zongorakettős szerepelt Szerbiában, Magyarországon, Ausztriában, Belgiumban, Csehországban, Franciaországban, Görögországban, Horvátországban, Izraelben, Németországban, Olaszországban, Portugáliában, Romániában és Szlovákiában.
Számos zenekarral léptek fel közösen. Ezek közül a következőket érdemes kiemelni: Odeon Ifjúsági Zenekar (München, Julio Doggenweiler Fernández), Anima Musicae Kamarazenekar (Budapest, Medveczky Ádám), Budafoki Dohnányi Zenekar (Budapest, Werner Gábor), Szegedi Szimfonikus Zenekar (Szeged, Kovács János és Gyüdi Sándor), Miskolci Szimfonikus Zenekar (Miskolc, Dénes István és Szabó Sipos Máté) Orquestra Classica do Centro (Coimbra, Luís Carvalho).
Kritikák:
"Ami az előadókat illeti, már mondtam, hogy kitűnőek. Részletesebben azt lehet mondani, hogy két nagyon képzett, virtuóz zongorista. Dinamikus, erőteljes, életteli, ahogy játszanak és olyan pompás, feszes ritmusokat játszanak, hogy ez külön önmagában élvezet. És mégis rugalmasak ezek a ritmusok. Ezekben a darabokban nagyon jól meg is lehetett mutatni ezt. Mégis valahogy éles és rajzos a dallamvezetés, amit játszanak. A zongoraduóknak az alapkérdése, hogy mennyire tudnak együtt lenni. Ez egészen hihetetlen: soha, egyetlen mikroszekundumig nem hallottam, hogy ne lennének tökéletesen együtt. Nemcsak a valóságban testvérek, hanem mintha egy személynek lenne négy keze. Hihetetlen koordinált módon játszanak együtt."
Mácsai János Új Zenei Újság, 2021.07.04
„Július 17-én Görög Sisters mint az esőcsináló mágusok, hoztak egy kis zivatart, ezért a közönségnek be kellett vonulnia a balatonfüredi Anna Grand Hotel dísztermébe.
De nem csak az eső dobolt kint, amit a szabadkai Görög testvérek játszottak, az is hangzuhatag volt. Görög Noémi és Görög Enikő erőssége a fulmináns, feszes tempó és a pontos ritmika, nem csoda, hogy még egy olyan excentrikus és csodabogár művel is, mint Poulenc négykezes Szonátája átütő sikert arattak. Műsorukban szívesen hallgattam volna több szelídebb, lírai, belefeledkezős darabot, mert nehéz több mint hatvan perceken keresztül tűkön ülni izgalmas, vad zeneműveket hallva.
Az, hogy ők ketten testvérek, nem egyszerű trivia. Habár ők azt mondják, hogy habitusra, vérmérsékletre egészen különböznek egymástól („annyira mások vagyunk!” – mondták egy interjúban), az összhang teljes, és a Ravel-darab legizzasztóbb szakaszaiban is látszólag gond nélkül osztják meg a zongora 88 billentyűjét egymást között.”
Csabai Máté, Fidelio, 2020. 07.21
„...tökéletes köztük az összhang, néha vadul és hangosan játszanak, máskor nagyon érzékenyen – sosem felszínesen. Attól sem riadnak vissza, hogy a műsoruk végére illesszék Ravel rendkívül komplex és nagy igénybevételt jelentő La Valse című művét. Van tehát egy apró terem a Szívkórház háta mögött, ahol pár tucatnyi, az eső elől menekülő és annál is lelkesebb zenekedvelő bezsúfolódva hallgatja a Görög-testvéreket, akik Saint-Saëns Haláltáncával és Ravel eksztatikus keringőjével darabokra szedi a termet – ha Hamvas Béla élne, biztos megírná egy esszében, most érjék be velem.”
Csabai Máté, Fidelio, 2016. augusztus 15.