nyito_jezuskrisztus

14 villanás a Jézus Krisztus Szupersztár szegedi előadása elé

Visszatér a Jézus Krisztus Szupersztár a szegedi Dóm téri színpadra. A legendás rockopera 2021. évi öt előadása elé – a kálvária 14 stációjára utalva – 14 képet villantunk föl a Szegedi Szabadtéri Játékok 90, valamint Tim Rice és Andrew Lloyd Webber művének 50 évéből. Illés Máriát, az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar zenetörténészét, valamint a produkció négy alkotóját – Feke Pált, Gallusz Nikolettet, Serbán Attilát, Sasvári Sándort – kérdeztük és hallgattuk. Aztán belelapoztunk korabeli újságokba is.

Passiójáték


Passiótörténet a Jézus Krisztus Szupersztár. Krisztus kínszenvedésének és kereszthalálának bibliai története a zeneirodalomban is számtalan formában és műfajban fordul elő. A VIII. századtól a gregorián liturgikus rendbe beékelődtek különböző bibliai történetekből eredeztethető „játékok”. Ezek közül a passió a leggyakoribb. A liturgiához is kapcsolódtak, bár a későbbiekben csak lazán: például úgy, hogy templom előtt játszódtak – emlékeztetett a zenetörténész Illés Mária.


magyar_passio_1931_ben_dm_1936_183_pdf_450x330

A Dóm téri szabadtéri első előadásáról a Délmagyarország 1936. augusztus 2-i, ünnepi száma is megemlékezett.


Gyertyák az egyetemi épületek ablakában


A Szegedi Szabadtéri Játékok első előadásának – salzburgi mintára – passiójátékot javasolt Klebelsberg Kunó. A szabadtéri első történetírója, Lugosi Döme újságíró 1937-es cikkéből kiderül: „a kórust és a néma szereplőket az egyetemi ifjúsággal” óhajtották megoldani. A „nézőtéri hangulat fokozására„a Dóm teret körülvevő püspöki és egyetemi épületek ablakaiban az esti előadások alatt gyertyákat” égettek.


A „polgárpukkasztó” Messiás


A Tim Rice és Andrew Lloyd Webber alkotópáros Jesus Christ Superstar című művét Händel Messiásával állította párhuzamba Illés Mária. Mindkét mű közelebb hozza az emberekhez Jézus történetét.

A Messiás az első műzenei kompozíció, amely nem liturgikus keretek közé állította Krisztus alakját. Bizonyos szempontból polgárpukkasztónak számított az 1741-ben született oratórium, a puritán szellemiség közegében. A Messiás teljes történet – a jövendöléstől és a születéstől kezdve a kereszthalálon és a feltámadáson át Krisztus második eljöveteléig, vagyis az utolsó ítéletig. Händel csak bibliai szövegeket használ. A Messiás az egyetlen olyan zenemű, amelyet az elmúlt 280 évben szinte minden esztendőben eljátszottak. Az oratórium részlete felcsendült az 1986-os szegedi Jézus Krisztus Szupersztár előadásában is.

A Jézus Krisztus Szupersztárban az emberközelség és a jelenben való beilleszkedés, a musical stílus megteremtése a legfontosabb „újítás”.


Angliából Amerikán át a világhírig


Aggódott Andrew Lloyd Webber a művéért. – Az eredetileg 1970-ben született zenemű első változatában egy bakelit lemezre rögzített hangfelvétel. Nem tudták, miként fogadják az emberek – mondta a zenetörténész. Az angol szerzők 1971-ben Amerikában tették próbára a rockoperává fejlesztett művet. A Broadway-sikert követően, 1972-ben mutatták be Londonban a Jézus Krisztus Szupersztárt, amely innen indult el világhódító útjára.


webber___grant___rice_450x330


Sosztakovics is rajongó


A szovjet-orosz Dimitrij Dimitrijevics Sosztakovics, a XX. század egyik legnagyobb komolyzenei alakja részt vett a Jézus Krisztus Szupersztár 1972-es londoni előadásán. Kétszer is megnézte. Illés Mária szerint dicsérte a hangszerelést, „rajongott” a Jézus Krisztus Szupersztárért.


Betiltott rockopera


50 éve mutatták be, 3 hónappal később már elkészült a Jézus Krisztus Szupersztár magyar változata. 1972-ben egy jugoszláviai, pontosabban belgrádi előadásról is beszámol a szöveget magyarra fordító Miklós Tibor a Musical! című könyvében. – Számomra is új információ volt, hogy 1972-ben „a Magyar Népköztársaság betiltotta a vallási eszmék propagálása” miatt – sorolta Illés Mária. Az 1973-as Jézus Krisztus szupersztár című film mindent vitt.


Jézus-mozgalmak kora


Attól vált kivételes művé a „szupersztár”, hogy másképp közelített a bibliai karakterekhez. A szereplők szövegbeli megjelenítéséhez hozzájárult Fulton Sheen, az egyik első tévés és rádiós evangelista 1958-ben megjelent „Life of Christ” című könyve is – emlékeztetett a római katolikus egyház „tiszteletre méltóvá” avatott amerikai érseke szerepére Illés Mária. Rice és Lloyd Webber műve időben egybe esik a Jézus-mozgalmak amerikai megjelenésével és terjedésével.

szupersztar_dm_1986_175_pdf_450x330

Csöndes lázadás


– A 70-es évek második felében „csöndes lázadásként” bejátszottuk a gimi iskolarádiójában például a Hozsannát, vagy Mária Magdolna „Én hogy szeressem őt?” című dalát – idézte saját emlékeit a zenetörténész. – Úgy érzetük: „Huh, valami nagyot mertünk!” Tehát egyfajta szabadságérzetet adott ez a zene nekünk itt, Kelet-Közép-Európában.


sasvari_dm_1986_174_pdf_450x330


A szegedi szabadtéri szerepe


Magyarországon és az egész „szocialista táboron belül” először 1986-ban mutatták be a Rock Színház produkciójaként a Jézus Krisztus Szupersztárt a Szegedi Szabadtéri Játékokon.

„A világon a szenvedéstörténet, a passió mindig is embervoltunk örök gyengébb, esendőbb, érzelmesebb, szóval szükségszerűen titkoltabb rekeszeit kívánta nyitogatni – írta Domonkos László a Délmagyarország 1986. július 28-i számában. A kritikus kiemelte, hogy „az előadást mindent elborító, fenséges ékessége”Krámer György koreográfusi” teljesítménye. Dicsérte Pilátus szerepében Vikidál Gyula, és Kajafásként Gregor József „szenzációs alakítását”.

sasvari_img_4742_450x330

35 év múltán


A Jézus Krisztus Szupersztárt 35 éve Szikora János állította színpadra, most Szirtes Tamás rendezésében tér vissza a szegedi Dóm térre. Sasvári Sándor akkor Jézus szerepében egy csapásra közismert rockszínész-sztár lett, most Pilátust alakítja.


Óriási lehetőség volt 1986-ban fellépni a legendás Rock Színház társulatával – Vikidál Gyulával, Deák „Bill” Gyulával, Nagy Anikóval… – sorolta a 2021. június 29-i közönségtalálkozón Sasvári Sándor. – Jézus szerepében tizenegy éven át volt lehetőségem átélni ezt a csodát. Ez nagy lehetőség és felelősség is egy színész életében.

Sasvári 12 éves korában a rockopera összes szerepét, még Mária Magdolnát és Pilátust is elénekelte a nővérével, zongora és gitár kísérettel. – Az 1971-es ősbemutató lemezéről tanultam meg Jézus szerepét. Számomra a Deep Purple együttes énekese, Ian Gillan az etalon – válaszolt kérdésünkre Sasvári Sándor. – Személyesen találkoztunk, egy órát beszélgettünk a budapesti koncertje után. Kaptam tőle tanácsokat, s a szerephez hozzátettem a saját személyiségemet… Megkaptam az elérhetőségét is, én pedig átadtam a bakelit lemezt, amit a Rock Színházzal készítettünk.

Nagyon boldog vagyok, hogy 35 évvel a Jézus Krisztus Szupersztár Dóm téri bemutatója után ugyanazon a színpadon, ugyanolyan kondícióban, kicsit más hajszínnel, de jelen lehetek. Most Pilátusként – mondta. Hozzátette: – Ha a Jézus Krisztus Szupersztárban, a kedvenc rockoperámban mondjuk húsz év múlva ügyelőnek hívnának, azt is elvállalnám.


feke_img_4753_450x330


A jelen főszereplője


A Madách Színház társulatának előadásában 2021. július 2-án, majd 3-án, 4-én, továbbá 9-én és 10-én tér vissza a Szegedi Szabadtéri Játékok színpadára a Jézus Krisztus Szupersztár.


madach_450x330


A címszerepet alakító Feke Pál 2020-ban már életre keltette Jézus karakterét a Musical Színház előadásában. A jelenlegi produkció közönségtalálkozóján elmondta: A 2021-ben Szegedre hozott előadás modern és friss produkció, de megmaradt a Madách-produkció kompaktsága.


serban_img_4770_450x330


Egy barátság története


A világ legmegrázóbb története Jézusé. A musical-irodalom egyik legnagyobb drámája Júdásé – vélekedett a Júdást alakító Serbán Attila, akinek a filmbeli főszereplők – Carl Anderson és Ted Neeley – a kedvencei. – A jelenlegi produkcióban sok ponton megjelenik Jézus és Júdás kapcsolata, ami valójában mély barátság. Szeretik, de nem értik egymást.


sasvari_feke_gallusz_serban_img_4748_450x330


Kétségek közt


Mária Magdolna nyugalmat és békét sugároz – jelentette ki szerepéről Gallusz Nikolett. – Kétségeit elmondja az égnek, a jó Istennek.

A Jézus Krisztus Szupersztár szereplői szerint Szegeden, a Dóm előtti téren fellépni és énekelni a négyezres nézőtér előtt óriási lehetőség és felelősség. Remélik, óriási élmény a nézőknek is.


Merész szöveg és zene


Passiótörténetről a saját gondolatait, a saját szavaival és zenéjével meséli el a Time Rice és Andrew Lloyd Webber alkotópáros. Fölmutatják, milyen választási lehetőségek lettek volna… – összegzett Illés Mária. Szerinte zeneileg nagyon igényes a mű. – A rockopera klasszikus darab lett – szép és jó és hatásos. Kerek egész!

A musical élvezetéhez kevesebb információ és zenei tudás kell, dallamosabb, mint a komolyzene – ismerte el a zenetörténész. Ám nem szeretné, ha a musical végleg kiszorítaná az operát a szegedi Dóm előtti nagyszínpadról.


SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: Ú. I., internet;

Archív fotók: SZTE Klebelsberg Könyvtár

Friss Hírek RSS

Események

Rendezvénynaptár *