Interjú Dr. Csanádi László főiskolai tanárral a ZMK Viscount Unico 400 típusú orgonájáról


 

orgona


 

A Zeneművészeti Kar Hangszerparkja több új instrumetummal bővült az utóbbi években. A fejlesztés legfontosabb eredménye a Viscount Unico 400 típusú orgona, melyet decemberben adtak át a Zongora Tanszék orgona tanszakának. Az új hangszer erényeiről, illetve az orgona előadóművészet és orgonatanárképzés helyi infrastruktúrájáról kérdeztük Dr. Csanádi László orgonaművészt, a Zeneművészeti Kar főiskolai tanárát. Milyen új lehetőségek nyílnak meg a tanszak előtt az új hangszer üzembe helyezésével? Mivel tud többet az olasz hangszerépítő mesterek csúcs minőségű produktuma a jelenlegi hangszereknél? Miért volt szükség új hangszer vásárlására?

 

Az új hangszer beszerzésére azért volt már nagy szükségünk, mert a régi, jó 25 éves hangszerünk felett bizony eljárt az idő. Nem a hangminősége miatt, hanem a hangok megszólaltatása vált bizonytalanná.

Dicséretére azonban el kell mondani, hogy miután kipróbáltam a legfontosabb európai cégek digitális orgonáit, természetesen olasz cég mellett döntöttem, elsősorban a páratlanul szép olasz hangminőség miatt. Akkor a legjobb cégnek mindössze a legolcsóbb hangszerére futotta... Ez a régi hangszer dicséretesen szolgálta az elmúlt negyedszázadban az orgona tanszak mindennapos munkáját, a napi gyakorlást.

Elég egy pillantást vetni a tanszak hallgatóinak megörökített és publikált hangfelvételeire, az organaművész-tanári diplomakoncertek műsoraira és minősítéseire, a hazai és külföldi megmérettetéseken elért kiemelkedő eredményeire. (Budapest, Szeged, Moszkva, Róma Temesvár, Montecchio Magg.(I) stb.)

A régi hangszer karbantartására alig volt szükség, azt is többnyire házilagosan, a saját, Itáliából hozott pótalkatrészeimmel meg tudtuk oldani. Mígnem az elmúlt 2-3 évben, saját alkatrészeim fogytával már jelentősebb, súlyos működési zavarok léptek fel, és nehezítették munkánkat. Ennek következtében vált halaszthatatlanná egy új hangszer beszerzése.

Ezúttal azonban egyetemünk vezetésének köszönhetően a legjobb olasz cég legjobb három manuális digitális orgonájának beszerzésére nyílt lehetőségünk.

A Viscount cég 57 regiszteres hangszere az Unico, azaz Egyetlen nevet viseli. Ezt lehetne akár nagyképűségnek is értékelni, egészen addig, amíg meg nem vizsgáljuk a hangszer kínálta valóban páratlan lehetőségeket. Ezek közül csak néhányat említek. A legfontosabb természetesen a hangminőség. Az 57 regiszterkapcsoló mögött valójában cirka 500 regiszter van, (és további hangmintákkal bővíthető). Ezekből az orgonista tetszés szerint válogathatja össze az 57-et. Így több különböző stílusú hangszert is összeállíthat, és tárolhat, és egy gombnyomással előhívhat. (Egy pendrive segítségével ez a szám gyakorlatilag végtelen.) Így például egy vizsgán vagy koncerten az olasz, vagy német barokk, illetve a francia romantika hiteles „korhű” hagzásvilága nagymértékben megközelíthető. A stílusismeret tanításban ennek jelentősége páratlan. Ezen felül mind a kb. 500 regiszter egyénileg intonálható…

A különböző történelmi hangolások jelenléte már szinte természetes. Ha Bachot játszunk, akkor pl. Silbermann Mixturáinak hangzásvilágát élvezhetjük a nagyteljesítményű hangszórókból, akár valamelyik Werkmeister hangolásban…

 

 

Az orgona interpretáció és előadóművészeti élet sajátossága, hogy az aktív előadóművészeti tevékenységet folytató orgonisták valamilyen koncertterem, gyakran templom hangszeréhez kapcsolódnak, kötődnek és függnek is tőle. Tanár úr hogy látja, milyen lehetőségek vannak a Zeneművészeti Kar orgonáin kívül a városban és a régióban?

 

Egy orgonista számára a templomi kötődés szinte mindig természetes volt. A jelentősebb koncerttermi orgonák megjelenése a XIX. századra tehető, és nagyobb mértékben a XX. sz-ban terjedtek el. Bár a koncertterem akusztikája orgonát hallgatva csak ritkán vetekszik a templomi hangzásvilággal.

 

Nálunk Szegeden igazi orgonával, ritka szép akusztikai és templomi környezetben 2001-óta folyamatosan, az Új Zsinagógában, gyakorlatilag korlátlan hozzáféréssel találkozhatnak hallgatóink, és a koncertlátogatók.

Ide várjuk pl. idén tavasszal immár hetedik alkalommal orgonista találkozóra az orgonista szakma kiváló tanárait és tanulóit, itthonról és a határainkon túlról is.

Ezen kívül kb. 25 éve jól működő együttműködésünk van a szintén kiváló akusztikájú Ferences Templommal is,. Ott 1990-től kezdve évente 6 orgonahangversenyből álló, közönségsikernek örvendő sorozatot szervezek. Az orgonatanszak hallgatói ott is rendszeresen fellépnek.

Magyarország legnagyobb orgonája a Dómban található. A baldachin áthelyezése következtében jelentősen megjavult akusztikájú templom vezetésével folynak tárgyalásaink, a korábban már jól kiépített együttműködésünk újraindítására.

A szűkebben vett régiónkban Orosházán és Szentesen, távolabb pedig Budapesten szerepelhetünk rendszeresen.

Temesváron is rendszeresen szerepelünk. Ott tavaly Nemzetközi Orgonaverseny döntőjét és gálakoncertjét a méltán rangos temesvári Székesegyházban tartották Wegenstein Lipót gyönyörű orgonáján. Ott Szegeden végzett orgonaművész, Dóbisz Áron második helyezést ért el. Ő a Király-Kőnig Péter Zeneiskola orgonatanára.

 

 

Úgy tudjuk Tanár Úr részt vett több hangszer építésénél is. Hol találhatóak ezek az orgonák? Be tudná mutatni őket részletesen?

 

Igazi orgonák építésénél, felújításánál tervezői, szakértői szerepeket valóban többször elláttam. Tarthattam hangszeravató koncerteket itthon és külföldön is. Most a két legjelentősebb orgonát említeném, Montecchio Maggiore (Itália) Duomo, és a Szegedi Új Zsinagóga orgonáját, valamint az utolsót, az orosházi Rk. Templom orgonáját, melyekhez egyaránt erősen kötődök.

Az orosházi orgonának egészen speciális vonatkozásai vannak. A hangszert 1944(!)-ben építették, és tavaly újítottuk fel magyar-román határon átívelő EU-s pályázattal.

Számomra megható élmény volt szakértőként részt venni az orosházi Rk. Templom 1944-ben épített Rieger orgonájának felújítási munkálataiban. Az eredetileg 25 regiszteresre tervezett orgonából akkor 21 regiszter készült el. Ezeket, tekintettel a ma is büszkén vállalható gyönyörű hang miatt, kivétel nélkül mind megőriztük. A játékasztalt is. A kiváló akusztikájú templomban ezzel egy igazi szívet melengető hangzású kordokumentum orgonán muzsikálhattunk,. és remélhetőleg muzsikálhatunk a jövőben is. Megható, hátborzongató tisztelettel adózva azoknak, akik 1944-ben a liturgia és a kultúra szolgálatában látták és építették a jövőt. Különösen az orgonát építtetők, finanszírozók, az orosházi emberek, a kivitelezők, és a mindent meghatározó tervezőnek, Schmidthauer Lajosnak az emléke előtt.

Azt hiszem, a fentiek után már mondanom sem kellene: természetesen mindhárom orgonán készítettünk és publikáltunk a tanítványaimmal hangfelvételeket. Ezek egy része honlapomról is elérhető: www.csanadilaszlo.hu

 

Dr. Csanádi László