Vpicture

"A 200 éves ifjú Verdi ma": Konferencia egy felvonásban, két képben.


 

Verdi-konferenciát tartottak 2013. december 13-án a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar Liszt-termében a zeneszerző születésének 200. évfordulója alkalmából. A konferencia a Szegedi Nemzeti Színház Verdi Heteinek záró rendezvénye volt.



 


Konferencia egy felvonásban, két képben – Verdire emlékeztek a ZMK-n

Verdi-konferenciát tartottak 2013. december 13-án a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar Liszt-termében a zeneszerző születésének 200. évfordulója alkalmából. A konferencia a Szegedi Nemzeti Színház Verdi Heteinek záró rendezvénye volt.




2013. december 13.








Az eseményt Szecsődi Ferenc, a Zeneművészeti Kar dékánhelyettese nyitotta meg. – Arra a Giuseppe Verdire emlékezünk, aki 200 évvel ezelőtt, 1813. október 10-én született, és akinek a hatása a mai napig tart – jelentette ki a professzor. Hozzátette külön öröm számára, hogy ennek az országban egyedülálló, rangos konferenciának a Zeneművészeti Kar adhat helyet. Ezután felkérte Márok Tamás újságírót, a konferencia kezdeményezőjét, mondjon pár szót a rendezvényről. Az idei Verdi-centenáriumi évben országszerte voltak már koncertek, előadások, de konferencia még nem. Ebből a gondolatból kiindulva barátai és ismerősei támogatásával kezdte meg a konferencia szervezését, az előadók meghívását – tudtuk meg Márok Tamás szavaiból.

A konferencia első előadását Pál Tamás, a Szegedi Nemzeti Színház karmestere tartotta „Verdi, verkli – a zene felszíne és a mélye” címmel, melyben az előadó szempontjából mutatta be Verdi Rigolettóját. Ezt követően „Hogyan költ a zeneköltő? Verdi librettisztikája a spanyol operák fényében” címmel tartott előadást Szilágyi Annamária irodalomtörténész, aki a rangos konferencia miatt utazott haza Amszterdamból. Gyüdi Sándor karmester, karigazgató, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója „A kórus mint drámai szereplő” című előadásában a dramaturgiai és előadási nehézségekről beszélt, majd Gyémánt Csilla színháztörténész Verdi és Hugo műveinek összefüggéseit mutatta be „Négy szereplőt egyszerre beszéltetni” című prezentációjában. Az ebédszünet után Csákovics Lajos fordító „L’onore – becsület vagy erkölcs?” címmel az olasz operaszövegek magyar fordításáról beszélt, ezt követően Márok Tamás újságíró, operatikus „Megölni az öcsénket” címmel tragikai vétségekről és tragikus tévedésekről tartott előadást. Utolsóként Andrejcsik István operaénekes tanár „Az éneklés évszázadai – ízlések és ízléstelenségek” címú előadását hallhatták a résztvevők.

Az érdekes témájú, zenei és hangszeres betétekkel színesített előadások sok szempontból mutatták be a 19. század legnépszerűbb olasz zeneszerzőjének, az opera vezéralakjának munkásságát. Az előadásokat követő 10 perces vitákba a résztvevők is bekapcsolódhattak, feltehették kérdéseiket. A konferenciát Pál Tamás karmester szavai zárták.

 

SZTEinfo